Zomervakantie 2007

Dan wordt het alweer snel januari en moet je gaan nadenken over de zomervakantie. Welke camping(s) gaan we dit jaar weer aandoen? Onze aandacht werd getrokken door een tv-programma ('Ik vertrek' van de TROS) waarbij een echtpaar huis en haard achterliet om een camping te gaan runnen in de Franse Verdon. Een bestaande maar zeer verwaarloosde camping. Toevallig hadden we in 2006 ook al eens een tip gehad van iemand voor een camping die daar in de buurt lag. De keus was dus eigenlijk snel gemaakt; één weekje Castillon de Provence nabij het plaatsje Castellane en nog een weekje naar Les Lauzons nabij het plaatsje Forcalquier.

Omdat de reis 1225km. was (waarvan ca 200km. binnendoor) hadden we besloten om het in 2 dagen te rijden. In de nacht van zaterdag 4 op zondag 5 augustus om 2 uur vertrokken we richting het zuiden. De reis verliep tot aan Grenoble (is op 1000km.) heel voorspoedig. Vanaf Grenoble was het verder over de 'route national' oftewel; binnendoor. Doordat er voor ons een ongeluk had plaatsgevonden deden we over de eerste 100km. binnendoor 3,5 uur. Niet leuk, maar je kan het altijd een keer treffen. We verkozen ervoor om in het plaatsje Sisteron te overnachten. Het was toen ongeveer 16.00 uur. Een prachtig Etap/IBIS complex mét zwembad. De tweede reisdag hadden we nog 100km. te rijden en konden we dus rustig aan doen. Om 11.00 uur kwamen we via de smalle bergweg aan bij de camping en zochten we een mooi plekje uit.

De eerste week hebben we ons prima vermaakt. Een afwisseling van zwemmen in het stuwmeer en zwembad, bezoeken van franse dorpjes en relaxen met een boek, speeltuin en kidsclub. De camping (47 hectare  groot) heeft ongeveer 120 plekken die vooral bezet worden door Nederlanders. Het nieuwe washok, het splinternieuwe zwembad en de gezellige bar maakten de camping tot een goede plek om te vertoeven. Madelon vermaakt zich prima bij de kidsclub bij juf Geerte waar ze knutselen en dansen. De wandeling naar het stuwmeer (met Madelon ongeveer 30 minuten) is goed te doen en de beloning na de wandeling is zeker de moeite waard: rustig zuurblauw water waarop je heerlijk kunt dobberen met een surfplank (vrij te gebruiken). 's Avonds koelt het er wel erg af. Dit komt omdat de camping op 1000mtr. hoogte ligt. Het voordeel hiervan is dat je heerlijk kunt slapen. De omgeving is zeer divers: Het plaatsje Blaron is op 20 minuten wandelen bereikbaar en is het laatste plaatsje op een doodlopende weg; het einde van de wereld. Rust en een prachtig uitzicht over het meer. Castellane daarentegen is een meer toeristisch dorp met scala aan terrasjes, een internetcafé en een ruime keus aan het reserveren van rafttochten door de Verdon.

Na een weekje gaan we op maandag 13 augustus weer inpakken. Het is mooi geweest hier. We rijden door de 'Gorges du Verdon' naar de andere camping. Altijd weer indrukwekkend om door de kloof te rijden en dan uiteindelijk na een toch van ruim 50km. het uitzicht te krijgen over 'Lac du Croix'. Tussen de campings moet 125km. worden afgelegd. We komen dus al snel aan bij de camping Les Lauzons. Een camping in Franse eigendom. Dat merk je aan de gasten (Nederlanders in de minderheid) en daardoor ontstaat er toch een rustiger sfeertje. Deze camping is maarliefst 60 hectare groot waarvan 10 hectare wordt gebruikt voor de camping (150 plekken). De rest is wandelgebied. Onze gastheer Ludo (een belg) begroet ons hartelijk en wijst ons de weg naar het Amsterdamplein. Klinkt niet echt gezellig. Aangekomen op het 'Amsterdamplein' blijkt het een stuk grasland te zijn van ca. 100x250mtr. waarop zo'n 30 plekken zijn gesitueerd. Omdat het seizoen al op z'n eind begint te lopen zijn er van deze 30 plekken maar 10 bezet. We kiezen voor een plekje met avondzon en een schitterend uitzicht over een bergkam.

Zoals gezegd is deze camping wat anders dan de vorige. Zo is hier geen meer of rivier bij aanwezig en moeten we onze verkoeling halen uit een groot zwembad mét glijbanen. Ook staan de auto's op deze camping buiten het terrein wat toch een vorm van rust met zich meebrengt. Wel is er een kidsclub waar Madelon er weer heerlijk op los knutselt. De omgeving biedt veel kleine idyllische plekjes met leuke markten. Op de camping wordt ook voldoende georganiseerd. Van jeux-des-boules toernooien tot tao-trainingen (wat het ook mag wezen). Madelon en Monique doen na een ballonnenwedstrijd mee met het maken van een draaikolk in het ronde zwembad. Met 60 man rondjes lopen in het zwembad zodat een draaikolk ontstaat om vervolgens allemaal in één keer de andere kant op te lopen. Wanneer het zondagmiddag wat bewolkter wordt maken we plannen om maandag 20 augustus naar de kust te gaan (Cassis, ten oosten van Marseille). Ook daar blijkt het weer niet heel florissant. We kunnen wel op het strand liggen, maar door de wind is het er soms fris en de zee onrustig. We proeven de sfeer van de kust met haar textielstranden, de drukte en kermis. Leuk..voor één dag. We eten nog wat aan de boulevard. Dinsdag wilden we nog een dagje op de camping van het zonnetje genieten om vervolgens woensdag terug te gaan. In de nacht van maandag op dinsdag regende het echter zo hard en ook dinsdagmorgen bleek het bewolkt. We besloten daarom al op dinsdag in te pakken. Na rustig en droog ingepakt te hebben verlieten we om 14.00 uur het 'Amsterdamplein'. Op het moment van vertrekken stonden er nog 2 tenten. Het seizoen was echt over. We bedankten Ludo voor zijn goede zorgen en begonnen aan de terugreis. Deze verliep niet zo voorspoedig als de heenreis (file bij Lyon), maar echt tegen zat het ook niet. 1150km. in 13 uur. Op woensdagmorgen om 3.30 uur reden we onze oprijlaan op om vervolgens in ons mandje nog eens te dromen over de fijne vakantie van 2007.

onderweg wijst mama de weg

nog maar 800 km....

en Madelon doet nog een spelletje

Slapen in het hotel

uitzicht vanuit de hotelkamer

De tweede reisdag kunnen we rustigaan doen

Genieten van de prachtige omgeving waar we tussendoor rijden.

Op de camping gaat Madelon snel knutselen.

...en knutselen

Een dag slecht weer. De camping tussen de wolken.

Het campinghondje Merveille (=wonder) komt schooien.

Madelon bij de kidsclub.

Castellane

'groatus woater'!

biechten in de kerk van Castellane

..de wereldreizigers...

Het nieuwe zwembad met een prachtig uitzicht over de bergkammen.

's Avonds een spelletje jeux-des-boules.

Het eind van de wereld (Blaron)

Met een prachtige uitzicht op het meer.

Tijdens de wandeling van de camping naar het meer zag je het stuwmeer steeds groter worden.

zuurblauw water

Met de waterfiets was ook erg leuk.

De terugweg was wel zwaar. Onderweg maar even rusten.

Van de eerste naar de tweede camping door de Gorges du Verdon.

Ons tweede plekje.

Ons uitzicht vanaf 'Het Amsterdamplein'.

Lekker aan de chips.

De kidsclub is Franstalig. Daarom gaat mama mee. Vind ze helemaal niet erg zo te zien.

Vandaag maken we een spaarvarken.

Madelon doet netjes de afwas.

Het oplaten van de ballonnen

Madelon gaat ponyrijden.

Helemaal stoer!

In het begin nog wel wat hoog, maar later is ze eraan gewend.

Ons bescheiden plaatsje.

Madelon maakt een foto in het plaatsje Observatoire.

Volgens Monique zijn dit Franse daken.

Dagje middelandse zee.

Een onrustige zee.

..en een onrustige boulevard.

De onvermijdelijke draaimolen.

Na ruim 2 weken zijn we het zat. Madelon heeft d'r tas gepakt en wilt snel weer naar d'r Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes.